Pred multimiliónovým životom uprednostnil pouličnú kultúru. Martin vytvára najväčšie tanečné festivaly sveta.

Organizuje tanečný festival, vďaka ktorému poznajú Banskú Bystricu v Dubaji, Brazílii, USA či Ázii. Je uznávanou osobnosťou, tanečníkom a jedným z popredných lídrov v organizovaní kultúrnych udalostí v Hip Hop-ovej tanečnej komunite na svete. Tvrdou prácou si vytvoril svet, v ktorom si žije svoj sen. Vychutnaj si skvelý príbeh o tom, aké je dôležité robiť to, čo ťa napĺňa a obklopiť sa ľuďmi, ktorí majú pre tvoje vízie rovnakú vášeň.

Z OBLEKU DO ULICE

Rodák z Banskej Bystrice Martin Gilian, ktorého priatelia poznajú pod prezývkou MG (pozn. red. čítaj EMDŽI) sa zoznámil s Hip Hopovou kultúrou počas vysokoškolského štúdia na Floride. Vyštudoval jeden z top biznis odborov v USA. Toto prominentné štúdium si mohol dovoliť len s podporou rodiny a výborným študijným výsledkom, vďaka ktorým mu udelili štipendium. Pred multimiliónovým životom, ktorý žije zvyšok jeho spolužiakov, si MG zvolil Hip Hopovú kultúru a prácu pre jej rozvoj. „Mňa baví vytvárať si svoj vlastný svet, hoci to nie je po finančnej stránke vždy jednoduché. V nadnárodnej spoločnosti by som to mal určite ľahšie, ale tam by som vytváral svet niekoho iného, nie ten svoj,“.

Od brigády s predajom oblečenia sa dostal až ku vytvoreniu najsilnejšieho hnutia v rámci Breakinovej (pozn. red. Break Dance) komunity. Vytvoril firmu, ktorá zastrešuje tanečné festivaly, značku oblečenia a vlastnú videoprodukciu. „Po skončení školy som brigádoval pre jedného tanečníka na Floride s jeho vlastnou značkou oblečenia.  On mi neskôr ponúkol, aby som sa vrátil domov do Európy a priniesol jeho oblečenie na európsky trh. Tak som súhlasil a zavolal som kamarátovi Mirovi Križanovi (pozn. red. prezývaný MK) do Bystrice. Požičali sme si peniaze od rodičov a priateľov, začali sme makať a cestovať po svete. Spolu s propagáciou tejto značky sme v Bystrici pripravili európsku kvalifikáciu Breakinovej tanečnej súťaže. Táto súťaž patrila do portfólia tejto značky v USA. Akcia sa od roku 2010 pretransformovala z víkendovky do týždňového festivalu,“ spomína na svoje začiatky MG.

V roku 2013 s MKom založili značku The Legits.  Postupne sa rozrástli na stabilný 5 členný tím, ktorý dnes ľudia vnímajú ako organizáciu zastrešujúcu viacero oblastí na svetovej úrovni. „Nechcem znieť nejako namyslene, ale je to tak, že momentálne máme najsilnejšiu značku oblečenia v Breakinovej komunite. Čo sa týka videoprodukcie, tak chodíme točiť najväčšie svetové breakové akcie a spoty pre rôzne významné spoločnosti. Organizačne vytvárame najmedzinárodnejší breakový festival na svete, ktorý sme nazvali The Legits Blast. Na tomto festivale sa počas minulého roka zúčastnili tanečníci zo 72 krajín, povedal skromne MG.

Martinovi sa nielen že darí každoročne dostať do rodného mesta celý svet, ale aj pomáha robiť dobré meno Banskej Bystrici na miestach ako je napríklad Dubaj. Keď sme boli v Dubaji na kvalifikácii, tak víťazi postupovali na naše svetové finále na Slovensko do Banskej Bystrice.  Vtipné bolo, že moderátor každých 10 minút vyhlasoval, že sa bojuje o postup do Bystrice. Okoloidúci slovenský párik sa za mnou zastavil a pýtal sa, či dobre rozumeli, že sa chce z Dubaja niekto v súťaži prebojovať na Slovensko, zasmial sa.

ODVÁŽNE CIELE S POKOROU A LÁSKOU V SRDCI

MG prezradil, že ho motivuje, ako sa v jeho vytvorenom svete šíri mier a láska v rámci rôznych náboženstiev, rasy alebo ideológie. To aj napriek tomu, že The Legits nie je politickým hnutím. „Našou víziou je ukázať svetu, že Hip Hop ako kultúra ho dokáže spájať. Spájať aj napriek tomu, že teraz je toho negatívneho vo svete tak veľa. Je obdivuhodné vidieť, ako sa v Banskej Bystrici stretnú židia z Izraela s Palestíncami a sú kamaráti, lebo ich spája láska k Hip Hopu,“ priznal.

Keďže za každým úspechom stojí najprv myšlienka alebo sen, aj MG sníva pre túto komunitu. „Mojou víziou je, zvýšiť záujem širokej verejnosti o toto umenie. Preto by som break chcel dostať na úroveň, akú má X Games pre extrémne športy,“ uviedol. Podľa MG-ho je kľúčom k úspechu najdôležitejšia podpora od ľudí na rozhodujúcich pozíciách. Základom na splnenie tohto cieľa je networking a komunikácia s nadnárodnými spoločnosťami, ktoré sa o breakovú komunitu zaujímajú stále viac. Zisťujú hlavne to, aká je táto komunita silná, dynamická a aktívna na sociálnych sieťach a v médiách.“

Množstvo ľudí by dnes chcelo byť úspešnými za čo najmenej peňazí a čo najrýchlejšie. Toto však nie je Martinov prípad a vo svojom podnikaní v módnom priemysle skôr uprednostňuje trpezlivosť, kvalitu a organický predaj. „My sme úspešní aj kvôli tomu, že sme jediná značka v breakovej komunite na svete, ktorá nepracuje s polotovarmi. Všetky strihy a látky sú naše vlastné. Čo sa týka verejnosti, nachádzame sa v 11tich predajniach po celom svete v Amerike, Ázii aj v Európe. Napriek tomu nechceme dávať dôraz len na verejnosť a vykašľať sa na komunitu. Práve tá nás podporuje, verí našej myšlienke a tých naša značka reprezentuje mimo tanečnej komunity. Preto aj keď máme možnosť dostať sa k celebritám, pre ktoré naši kamaráti tancujú, či už je to Bieber, Madonna alebo Macklemore, radšej preferujeme organický rast.“

TRI KĽÚČE: VÁŠEŇ, PRIATELIA A VYTRVALOSŤ

Pri otázke, čo by odporučil začiatočníkom pri organizácii prvého ročníka akejkoľvek akcie, nám prezradil niekoľko tipov.

  1. Najskôr musíš zistiť, čo ťa baví a čo chceš robiť. To je prvý a zároveň najťažší bod. Ak už vieš, čo ťa baví, budeš mať vášeň pre všetko ostatné.
  2. Potom je dôležité stretávať sa s ľuďmi, ktorí sú v danej oblasti dobrí. V prípade, ak sa k nim nevieš dostať, sleduj a študuj ich prvé kroky.
  3. Ďalej si urč víziu daného projektu na niekoľko rokov a snaž sa tam dostať postupne. Je dôležité ostať nohami pri zemi a pomaly rásť. Chcieť všetko naraz je riziko a zbytočne sa môžeš popáliť.
  4. Potom si vybuduj spoľahlivý tím ľudí, ktorý ťa podporí aj v najťažších chvíľach.
  5. A takisto nájdi ľudí, ktorí spropagujú tvoju myšlienku. Ideálne je mať priateľov s veľkou podporou na sociálnych sieťach s tvojou cieľovou skupinou.
  6. A na záver – nevzdávať sa a ísť si za svojím cieľom.

TIP PRE TEBA

Máš vášeň pre jazyky a cestovanie, rád spoznávaš nových priateľov alebo si vytrvalý ako Martin? Prečítaj si ďalší inšpiratívny príbeh Alenky z Košíc, ktorá ovláda 10 svetových jazykov.


Na záver sme Martina poprosili, aby vám zdelil posolstvo, ktoré je pre jeho život dôležité a ktoré chce zdieľať aj s vami, našimi čitateľmi. „Snaž sa nájsť balans v tom, čo robíš. Pozor aby ťa to neprepálilo, ale naopak, aby ťa to stále motivovalo a posilňovalo. Obklopuj sa ľuďmi, ktorí ťa robia šťastným a posúvajú ťa vpred. Nechaj sa od nich motivovať, aby si ty, ako človek popri nich rástol. A to nie len kariérne, ale aj osobnostne. A nenechaj sa zastaviť vekom, pretože v každom veku sa dá nájsť to, čo ťa baví.  A samozrejme myšlienka, ktorou sa celé naše hnutie riadi – „Passion Dictates Action“ (preklad redakcie „Vášeň riadi tvoje kroky“).

 

Nebojte sa komentára, radi pokecáme.